Early Career Researchers als Wissenschaftskapitalisten

Bausteine eines Ratgebers zur Karriereplanung in der Soziologie

Autor/innen

  • Muriel Wagner
  • Pascal Klassert
  • Gerhard Wagner

Schlagwörter:

Karriere

Abstract

ECRs konkurrieren um knappe Stellen. Für sie stellt sich die Frage nach der besten Strategie, um auf eine Professur berufen zu werden. Wir leisten mit Blick auf die Soziologie einen Beitrag zur Beantwortung dieser Frage. Zunächst stellen wir zur allgemeinen Orientierung eine im Anschluss an Bourdieu entwickelte Kapitaltheorie vor, mit der alle durch Arbeit beeinflussbaren Determinanten wissenschaftlicher Karrieren systematisiert werden können. Dann sichten wir auf der Folie dieser Theorie einige relevante empirische Studien, um Aufschluss darüber zu bekommen, welches spezifische Kapital sich als karrierefördernd erwiesen hat. Abschließend formulieren wir Empfehlungen, die ECRs zur Planung ihrer Karrieren dienen können.

ECRs compete for scarce positions. For them, the question arises as to the best strategy for being appointed to a professorship. We make a contribution to answering this question with regard to sociology. First, for general orientation, we present a capital theory following Bourdieu, with which all determinants of academic careers that can be influenced by work can be systematized. We then use this theory to examine a number of relevant empirical studies in order to gain insight into which specific capital has proven to be career-enhancing. Finally, we formulate recommendations that ECRs can use to plan their careers.

Literaturhinweise

Bauder, Harald 2020: International mobility and social capital in the academic field. Minerva, vol. 58, no. 3, 367–387.

Betancourt, Nathan / Jochem, Torsten / Otner, Sarah M. G. 2023: Standing on the shoulders of giants. How star scientists influence their coauthors. Research Policy, vol. 52, 104624, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.respol.2022.104624.

Bloch, Roland / Gassmann, Freya / Jongmanns, Georg / Krüger, Anne K. / Kuhnt, Mathias / Reitz, Tilman / Wöhrle, Patrick 2023: Das Wissenschaftszeitvertragsgesetz. SOZIOLOGIE, 52. Jg., Heft 4, 468–488.

Bourdieu, Pierre 1988: Homo academicus. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Bourdieu, Pierre 1992: Ökonomisches Kapital – Kulturelles Kapital – Soziales Kapital. In Pierre Bourdieu, Die verborgenen Mechanismen der Macht. Hamburg: VSA, 49–79.

Bourdieu, Pierre 1997: Meditationen. Zur Kritik der scholastischen Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Bourdieu, Pierre 1998: Vom Gebrauch der Wissenschaft. Für eine klinische Soziologie des wissenschaftlichen Feldes. Konstanz: UVK.

Bourdieu, Pierre 1999: Die Regeln der Kunst. Genese und Struktur des literarischen Feldes. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Brankovic, Jelena / Ringer, Leopold / Werron, Thomas 2018: How rankings produce competition. The case of global university rankings. Zeitschrift für Soziologie, 47. Jg., Heft 4, 270–288.

Case, Clarence Marsh 1928: Scholarship in sociology. Sociology and Social Research, vol. 12, vol. 4, 323–340.

Chan, Ho Fai / Frey, Bruno S. / Gallus, Jana / Torgler, Benno 2014: Academic honors and performance. Labour Economics, vol. 31, 188–204.

DFG Deutsche Forschungsgemeinschaft, o. J.: Die Internationalisierungsstrategie der DFG. https://www.dfg.de/resource/blob/170498/9477c10f92f007a7875eb8654fabc35c/internationalisierung-data.pdf.

Djupe, Paul A. / Quaile-Hill, Kim / Smith, Amy Erica / Sokhey, Anand E. 2020: Putting personality in context. Determinants of research productivity and impact in political science. Scientometrics, vol. 124, no. 3, 2279–2300.

Douven, Igor / de Regt, Henk W. 2002: A Davidsonian argument against incommensurability. International Studies in the Philosophy of Science, vol. 16, no. 2, 157–169.

Dunn, Mary B. 2017: Early career development networks and professional’s knowledge creation. Journal of Management, vol. 45, no. 4, 1343–1371.

English, James F. 2005: The Economy of Prestige. Prizes, Awards, and Cultural Value. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.

Ertmer, Peggy A. / Glazewski, Krista D. 2014: Developing a research agenda. Contributing new knowledge via intent and focus. Journal of Computing in Higher Education, vol. 26, no. 1, 54–68.

Espeland, Wendy N. / Sauder, Michael 2016: Engines of Anxiety. Academic Rankings, Reputation, and Accountability. New York: Russell Sage Foundation.

Franzen, Martina 2022: Einheit oder Vielfalt? Wissenschaftliche Publikationspraktiken im fachkulturellen Vergleich. Mittelweg, 36. Jg., Heft 2, 28–47.

Gander, Michelle 2022: A holistic career framework. Integrating Bourdieu and career theory. Australian Journal of Career Development, vol. 31, no. 1, 14–25.

Gläser, Jochen / Serrano Velarde, Kathia 2018: Changing funding arrangements and the production of scientific knowledge. Introduction to the special issue. Minerva, vol. 56, no. 1, 1–10.

Habicht, Isabel M. / Lutter, Mark / Schröder, Martin 2021: How human capital, universities of excellence, third party funding, mobility and gender explain productivity in German political science. Scientometrics, vol. 126, no. 12, 9649–9675, doi: 10.1007/s11192-021-04175-8.

Hazelkorn, Ellen 2015: Rankings and the Reshaping of Higher Education. The Battle for World-Class Excellence. Dordrecht: Springer.

Henriksen, Dorte 2016: The rise of co-authorship in the social sciences (1980–2013). Scientometrics, vol. 107, no. 2, 455–476.

Horta, Hugo / Santos, João M. 2016: The impact of publishing during PhD studies on career research publication, visibility, and collaborations. Research in Higher Education, vol. 57, no. 1, 28–50.

Huber, Michael 2023: Der Organisationstyp der Universität. In Maja Apelt / Veronika Tacke (Hg.), Handbuch Organisationstypen. Wiesbaden: Springer VS, 419–440.

Jaksztat, Steffen / Brandt, Gesche / de Vogel, Susanne / Briedis, Kolja 2017: Gekommen, um zu bleiben? Die Promotion als Wegbereiter wissenschaftlicher Karrieren. WSI Mitteilungen, 72. Jg., Heft 5, 321–329, doi: 10.5771/0342-300X-2017-5-321.

Jaksztat, Steffen / Schindler, Nora / Briedis, Kolja 2011: Die internationale Ausrichtung des wissenschaftlichen Nachwuchses. HIS: Forum Hochschule, Heft 10.

Jin, Ching / Uzzi, Brian 2021: Evaluating the role of scientific awards. Physics, vol. 14, no. 144, https://physics.aps.org/articles/v14/144.

Jungbauer-Gans, Monika / Gross, Christiane 2013: Determinants of success in university careers. Findings from the German academic labor market. Zeitschrift für Soziologie, 42. Jg., Heft 1, 74–92.

Kemp, Wolfgang 2009: Gruppentexte. Ein kritischer Blick auf Sammelband und Forschergruppe. Merkur, Nr. 726, 1013–1022.

Korom, Philip 2020: How do academic elites march through departments? A comparison of the most eminent economists and sociologist’s career trajectories. Minerva, vol. 58, no. 3, 343–365.

Korom, Philip 2023: Star Sociologists. Anatomy of a Disciplinary Elite. Cham: Palgrave Macmillan.

Kuhn, Thomas S. 1976: Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Lee, Danielle H. 2019: Predicting the research performance of early career scientists. Scientometrics, vol. 121, no. 3, 148–1504.

Li, Weihua / Aste, Tomaso / Caccioli, Fabio / Livan, Giacomo 2019: Early co-authorship with top scientists predicts success in academic careers. Nature Communications, vol. 10, no. 1, 1–9.

Lindahl, Jonas 2023: Conscientiousness predicts doctoral students’ research productivity. Journal of Informetrics, vol. 17, no. 1, 101353.

Lindahl, Jonas / Colliander, Cristian / Danell, Rickard 2020: Early career performance and its correlation with gender and publication output during doctoral education. Scientometrics, vol. 122, no. 1, 309–330.

Luhmann, Niklas 1981: Kommunikation mit Zettelkästen. Ein Erfahrungsbericht. In Horst Baier / Hans Mathias Kepplinger / Kurt Reumann (Hg.), Öffentliche Meinung und sozialer Wandel. Opladen: Westdeutscher Verlag, 222–228.

Lutter, Mark / Schröder, Martin 2016: Who becomes a tenured professor, and why? Panel data evidence from German sociology, 1980–2013. Research Policy, vol. 45, 999–1013.

Lutter, Mark / Schröder, Martin 2020: Is there a motherhood penalty in academia? The gendered effect of children on academic publications in German sociology. European Sociological Review, vol. 36, no. 3, 442–459.

Ma, Yifang / Uzzi, Brian 2018: Scientific prize network predicts who pushes the boundaries of science. PNAS vol. 115, no. 50, 12608–12615.

Matthies, Hildegard / Torka, Marc 2019: Academic habitus and institutional change. Comparing two generations of German scholars. Minerva, vol. 57, no.3, 345–371.

Merton, Robert K. 1968: The Matthew effect in science: The reward and communication systems of science are considered. Science, vol. 159, no. 3810, 56–63, doi: 10.1086/354848.

Münch, Richard / Baier, Christian 2009: Die Konstruktion der soziologischen Realität durch Forschungsrating. Berliner Journal für Soziologie, 19. Jg., Heft 2, 295–319.

Netz, Nicolai 2021: Welchen Einfluss hat internationale Mobilität auf wissenschaftliche Karrieren? Ein Forschungsüberblick. DAAD Forschung Kompakt, 1. Jg., 1–7, doi: 10.46685/DAADStudien.2021.01.

Netz, Nicolai / Jaksztat, Steffen 2017: Explaining scientists’ plans for international mobility from a life course perspective. Research in Higher Education, vol. 58, no. 5, 497–519, doi: 10.1007/s11162-016-9438-7.

Neun, Oliver 2020: Vom »Theorienpluralismus« zur »Multiparadigmatik«. Zur Genese der These der »Multiparadigmatik« in der Soziologie. SOZIOLOGIE, 49. Jg., Heft 1, 23–41.

Petersen, Alexander M / Jung, Woo-Sung / Yang, Jae-Suk / Stanley, H. Eugene 2011: Quantitative and empirical demonstration of the Matthew effect in a study of career longevity. PNAS, vol. 108, no. 1, 18–23.

Plümper, Thomas / Schimmelfenning, Frank 2007: Wer wird Prof – und wann? Berufungsdeterminanten in der deutschen Politikwissenschaft. Politische Vierteljahresschrift, 48. Jg., Heft 1, 97–117, doi: 10.1007/s11615-007-0008-7.

Preuß, Stefanie 2017: Drittmittel für die Forschung. Grundlagen, Erfolgsfaktoren und Praxistipps für das Schreiben von Förderanträgen. Wiesbaden: Springer Gabler, doi: 10.1007/978-3-658-16452-2.

Quine, Willard Van Orman 1975: Natürliche Arten. In Willard Van Orman Quine, Ontologische Relativität und andere Schriften. Stuttgart: Reclam, 157–189.

Ritzer, George 1975: Sociology. A Multi-Paradigm Science. Boston: Allyn & Bacon.

Santos, João / Horta, Hugo / Li, Huan 2022: Are the strategic research agendas of researchers in the social sciences determinants of research productivity? Scientometrics, vol. 127, no. 7, 3719–3747.

Schröder, Martin / Lutter, Mark / Habicht, Isabel M. 2021: Publishing, signaling, social capital, and gender. Determinants of becoming a tenured professor in German political science. PLOS ONE, vol. 16, no. 1, e0243514, doi: 10.1371/ journal.pone.0243514.

Schwabe, Ulrike / Jungbauer-Gans, Monika 2021: Forschung zum wissenschaftlichen Nachwuchs in Deutschland. Ein Überblick. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln: Forschung nutzen, Heft 1, 99–114.

Seel, Martin 2006: Lob der Einzelforschung oder: Auszüge aus dem Wörterbuch des universitären juste milieu. Neue Rundschau, 117. Jg., Heft 2, 41–53.

Sembritzki, Thorben / Jungbauer-Gans, Monika 2023: Sich wandelnde Spielregeln auf dem Weg zur Professur. In Franziska Wächter / Anett Hermann (Hg.), Karrieren in der Wissenschaft. Die Spielregeln im akademischen Berufsfeld. Stuttgart: Kohlhammer, 91–109.

Wagner, Caroline S. / Horlings, Edwin / Whetsell, Travis A. / Mattsson, Pauline / Nordqvist, Katarina 2015: Do Nobel laureates create prize-winning networks? An analysis of collaborative research in physiology or medicine. PLOS ONE, vol. 10, no. 8, e0134164, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0134164.

Wagner, Gerhard 2013: Paradigmen, Inkommensurabilität und Emergenz. Kuhns Structure als Problem der Soziologie. Zeitschrift für Theoretische Soziologie, 2. Jg., Heft 1, 135–153.

Wagner, Gerhard 2022: The mutualistic structure of citizen science. A working hypothesis. Methodus, 11. Jg., Heft 1, 30–45.

Wagner, Gerhard / Klassert, Pascal / Wagner, Muriel 2023: Determinanten wissenschaftlicher Karrieren. Auf dem Weg zu einer einheitlichen Theorie im Anschluss an Pierre Bourdieu. die hochschule, 32. Jg., Heft 1-2, 189–201.

Weber, Max 1919: Wissenschaft als Beruf. München, Leipzig: Duncker & Humblot.

Whitley, Richard 1976: Umbrella and polytheistic scientific disciplines and their elites. Social Studies of Science, vol. 6, no. 3/4, 471–497.

Wissenschaftsrat 2008: Pilotstudie Forschungsrating Soziologie. Abschlussbericht der Bewertungsgruppe. https://www.wissenschaftsrat.de/, letzter Aufruf am 10. Mai 2024.

Wu, Jiang / Ou, Guiyan / Liu, Xiaohui / Dong, Ke 2022: How does academic education background affect top researchers’ performance? Evidence from the field of artificial intelligence. Journal of Informetrics, vol. 16, no. 2, 101292.

Wuchty, Stefan / Jones, Benjamin F. / Uzzi, Brian 2008: The increasing dominance of teams in production of knowledge. Science, vol. 316, no. 5827, 1036–1039.

Zimmer, Lena M. 2018: Das Kapital der Juniorprofessur. Einflussfaktoren bei der Berufung von der Junior- auf die Lebenszeitprofessur. Wiesbaden: Springer.

Downloads

Veröffentlicht

2025-11-24

Ausgabe

Rubrik

Forschen, Lehren, Lernen