Die Verbindung von Crowd Science und Online-Lehre

Reflexionen aus dem Projekt »Datenspuren«

Autor/innen

  • Isabell Stamm
  • Michael Weinhardt
  • Marie Gutzeit
  • Matthias Bottel
  • Johannes Lindenau
  • Steffen Heth

Schlagworte:

Crowd Science, Online-Lehre, Forschungsprojekt, Datenspuren

Abstract

Der vorliegende Artikel reflektiert die im Projekt »Datenspuren« vorgenommene Verbindung von Crowd Science und Online-Lehre, welche als Crowd Science mit didaktischem Anspruch bezeichnet wird. Konkret wurde eine Plattform entwickelt, auf der Studierende durch eine 45-minütige Online-Lehreinheit im Umgang mit digitalen Daten geschult werden und anschließend Rechercheaufgaben übernehmen, durch die sie einerseits das gewonnene Wissen anwenden und andererseits aktiv im Sinne von Crowd Science zu einem laufenden Forschungsprojekt beitragen. Nach einem kurzen Abriss über die Chronologie des Projektes »Datenspuren« und die getroffenen konzeptionellen Entscheidungen steht eine kritische Diskussion der Verbindung von Crowd Science und Online-Lehre im Mittelpunkt des Artikels. Trotz großer Hürden halten wir Crowd Science mit didaktischem Anspruch für aussichtsreich und arbeiten Chancen und Bedingungen für eine erfolgreiche konzeptionelle Verbindung von Crowd Science und Online-Lehre heraus.


This article reflects upon the combination of crowd science and online teaching, which we refer to as didactic crowd science and explored in our research project »Datenspuren«. Specifically, a platform was developed which provided a 45-minute online teaching unit training students in the use of digital data. By performing predefined research tasks afterwards, the students could apply their knowledge, gain insights and contribute actively to an ongoing research project. After a brief outline of the chronology of the project »Datenspuren« and key conceptual decisions, the article focuses on a critical discussion of the combination of crowd science and online teaching. Despite major challenges, we believe that didactic crowd science is a promising approach and identify opportunities and conditions for a successful conceptual combination of crowd science and online teaching.

Literaturhinweise

Baur, N. 2009: Measurement and selection bias in longitudinal data. A framework for re-opening the discussion on data quality and generalizability of social bookkeeping data. Historical Social Research, vol. 34, no. 3, 9–50.

Bick, W. (Hg.) 1984: Sozialforschung und Verwaltungsdaten. Stuttgart: Klett-Cotta.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., Nacke, L. 2011: From game design elements to gamefulness: defining »gamification«. In A. Lugmayr, H. Franssila, C. Safran, I. Hammouda (eds.), The 15th International Academic MindTrek Conference, 9–15.

Dickel, S., Franzen, M. 2016: Das »Problem of Extension« revisited: Neue Modi digitaler Partizipation in der Wissenschaft. Journal of Science Communication, 15. Jg., 1–17.

Euler, D. 2005: Forschendes Lernen. In W. Wunderlich, S. Spoun (Hg.), Studienziel Persönlichkeit. Frankfurt am Main: Campus, 253–270.

Franzoni, C., Sauermann, H. 2014: Crowd science: The organization of scientific research in open collaborative projects. Research Policy, vol. 43, 1–20.

Fuchs, M., Fizek, S., Ruffino, P., Schrape, N. (Hg.). 2014: Rethinking Gamification. Lüneburg: meson press.

Hackley, M. 2013: Citizen science and volunteered geographic information: overview and typology of participation. In D. Sui, S. Elwood (Hg.), Crowdsourcing geographic knowledge. Amsterdam: Springer, 105–122.

Huber, L. 2014: Forschungsbasiertes, Forschungsorientiertes, Forschendes Lernen. Das Hochschulwesen (HSW), 1+2, 22–29.

Kepser, M. 2010: E-Learning an der Hochschule – eine kritische Einführung. In U. Eberhardt (Hg.), Neue Impulse in der Hochschuldidaktik. Wiesbaden: VS, 199–240.

Kergel, D., Heidkamp, B. (Hg.). 2016: Forschendes Lernen 2.0. Partizipatives Lernen zwischen Globalisierung und medialem Wandel. Wiesbaden: Springer VS.

Koivisto, J., Hamari, J. 2019: The rise of motivational information systems. A review of gamification research. International Journal of Information Management, vol. 45, 191–210.

Kühl, S. 2009: Forschendes Lernen und Wissenschaftsbetrieb. Zur Erfahrung mit einem soziologischen Lehrforschungsprojekt. In L. Huber, J. Hellmer, F. Schneider (Hg.), Forschendes Lernen im Studium. Bielefeld: Universitätsverlag Webler, 99–113.

Marres, N. 2018: Digital sociology. The reinvention of social research. Cambridge: Polity.

Philipps, A. 2017: Brauchen wir eine Soziologie des Digitalen? SOZIOLOGIE, 46. Jg., Heft 4, 403–416.

Raddick, M.J., Bracey, G., Gay, P.L., Lintott, C.J., Murray, P., Schawinski, K., Szalay, A.S., Vandenberg, J. 2010: Galaxy Zoo: Exploring the Motivations of Citizen Science Volunteers. Astronomy education review, vol. 9, no.1.

Reed, J., Raddick, M. J., Lardner, A., Carney, K. 2013: An exploratory factor analysis of motivations for participating in Zooniverse, a collection of virtual citizien science projects. Proceedings of HICSS, 610–619.

Rey, P. 2014: Gamification and post-fordist capitalism. In S.P. Walz, S. Deterding (eds.), The gameful world. Approaches, issues, applications. Cambridge, Mass.: MIT Press, 277–295.

Rigby, C.S. 2014: Gamification and Motivation. In S.P. Walz, S. Deterding (eds.), The gameful world. Approaches, issues, applications. Cambridge, Mass.: MIT Press, 113–138.

Ruef, M. 2010: The Entrepreneurial Group: Social identities, relations, and collective action. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Scheliga, K., Friesike, S., Puschmann, C., Fecher, B. 2018: Setting up crowd science projects. Public Understanding of Science, vol. 27, no. 5, 515–534.

Stamm, I., Discua Cruz, A., Cailleut, L. 2019: Entrepreneurial Groups: Definition, Forms and History. Historical Social Research, vol. 44, no. 4, 7–41.

Vallabh, P., Lotz-Sisitka, H., O’Donoghue, R., Schudel, I. 2016: Mapping epistemic cultures and learning potential of participants in citizen science projects. Conversation Biology, vol. 30, no. 3, 540–549.

Weinhardt, M., Stamm, I. 2019: Drawing samples for the longitudinal study of entrepreneurial groups from process-generated data: A proposal based on the German Register of Companies. Historical Social Research, vol. 44, no. 4, 186–221.

Welz, F. 2008: Soziologische Forschung und Lehre nach der digitalen Revolution. SOZIOLOGIE, 37. Jg., Heft 1, 7–26.

Whitson, J. R. 2014: Foucault’s Fitbit: Governance and Gamification. In S.P. Walz, S. Deterding (Hg.), The gameful world. Approaches, issues, applications. Cambridge, Mass.: MIT Press, 339–358.

Downloads

Veröffentlicht

2020-04-01